گوشت سفید و قرمز

گوشت سفید ,گوشت سفید گوساله,گوشت سفید یا قرمز,گوشت سفید به انگلیسی,گوشت سفید در خواب,گوشت سفید و ماست,گوشت سفید هامون,گوشت سفید و قرمز,گوشت سفید در پریود,گوشت سفید بوقلمون,تولید گوشت سفید گوساله,گوشت سفید ران گوساله,قیمت گوشت سفید گوساله,گوشت بوقلمون سفید یا قرمز,گوشت سفید بهتر است یا قرمز,گوشت بوقلمون سفید است یا قرمز

گوشت سفید

توضیحاتی در مورد گوشت سفید

رنگ گوشت ماکیان بر اساس نوع قرارگیری بافت‌ها و کاربرد آنها متفاوت است. گوشت پاها به دلیل آنکه وزن پرنده را هنگام حرکت کردن تحمل می‌کنند تیره‌تر هستند. این ماهیچه‌ها برای تحمل کردن و استفاده طولانی مدت طراحی شده‌اند و شامل مقدار زیادی میوگلوبین هستند تا بتوانند از مقدار زیادی اکسیژن برای تنفس استفاده کنند. در مقابل رنگ گوشت سینه پرندگانی چون، مرغ خانگی و بوقلمون که پرواز نمی‌کنند و روی زمین هستند روشن است و نیاز کمتری به میوگلوبین دارد. رنگ گوشت پرندگانی چون غازها و اردک‌ها که برای پرواز از سینه خود استفاده می‌کنند تیره‌تر استگوشت بوقلمون، هم شامل گوشت سفید و هم گوشت قرمز می‌شود، ناحیه سینه دارای گوشت سفید مییاشد که ۶۵ درصد از گوشت بوقلمون را تشکیل می‌دهد و گوشت پاها، گوشت قرمز است که ۳۵ درصد آنرا شامل می‌شود. گوشت سفید بوقلمون دارای پروتیین بالا و کم چرب است

گوشت سفید چیست

گوشت مرغ که جزء گوشت‌های سفید است، در مقایسه با گوشت‌های قرمز چربی و آهن کمتری دارد ولی از نظر تأمین پروتئین مورد نیاز بدن و دیگر خواص غذائی نسبت به گوشت‌های قرمز کمبود خاصی ندارد، پس برای اشخاصی که غلظت کلسترول، تری گلیسیرید و اسیداوریک خونشان بالاست و دچار بیماری‌های قلبی – عروقی و یا مشکلات نقرس هستند مناسب‌تر از گوشت قرمز می‌باشد. توجه به این نکته نیز مهم است که پوست مرغ قبل از پخت کنده و جدا شود که این امر باعث کاهش دریافت چربی‌های اشباع و کلسترول آن می‌شود.گوشت طیور از قبیل مرغ بدلیل خصوصیاتی مانند پروتئین زیاد، چربی کم، طعم غذائی خوب، نسوج نرم و سهل الهضم بودن، برای تغذیه اطفال و بیمارانی که احتیاج به غذای سبک و زود هضم دارند مناسب‌تر می‌باشد. گوشت شتر مرغ نیز دارای بافتی نرم و تُرد است و به دلیل داشتن چربی کم و میزان کلسترول پائین برای بیماران قلبی – عروقی مناسب تر می‌باشد و همچنین بخاطر داشتن آهن بالا برای خانم‌های باردار و دختران بالغ سودمند است و میتواند جانشین مناسبی برای گوشت قرمز ‌باشد. پس افرادی که بنا به هر دلیلی مصرف گوشت قرمز برای آنان مضر می‌باشد می‌توانند از گوشت این پرنده صحرائی استفاده نمایند.ماهی ها و دیگر آبزیان نیز جزء گوشت‌های سفید می‌باشند، چربی غذاهای دریائی به طور عمده از اسیدهای چرب غیراشباع است که بنام اسیدهای چرب امگا-3 معروفند. همچنین میزان کلسترول در آبزیان بسیار کم است. غذاهای دریائی دارای انواع املاح و ویتامین‌ها از قبیل ویتامین A، D، ویتامین‌های گروه Bاملاحی چون فسفر و کلسیم می‌باشند.اسیدهای چرب امگا-3 موجود در غذاهای دریائی، افسردگی و بداخلاقی را از بین می‌برد و باعث تقویت قلب، مغز، قدرت بینائی، حافظه و تنظیم فشار خون می‌شود و بخاطر همین خواص ارزنده و مفید است که توصیه به خوردن بیشتر گوشت سفید بخصوص گوشت ماهی و دیگر آبزیان می‌شود.

گوشت سفید گوساله

گوساله های جوانی هستند که درسنین ۳ تا ۵ ماهگی به وزن ۲۵۰ ــ ۱۲۰ کیلو گرمی می رسندو لاشه ای به وزن ۷۵ تا ۱۵۰ کیلو گرم تولید می کنند. این گوساله ها فقط با شیر طبیعی یا شیر جانشین شونده تغذیه شده و هدف از این روش عبارت است از: الف ــ از تغییر شکل و تغییر فعالیت دستگاه گوارش دام شیر خوار و تبدیل آن به دستگاهگوارش دام بالغ جلو گیری شود.در نتیجه این امر از افزایش وزن دستگاه گوارش جلو گیری شده و لاشه ای با راندمان وزن بیشتر (۶۵ ـ ۶۰ درصد بازدهی گوشت) به دست می آید. ب ــ کم بودن آهن شیر باعث تولید گوشت سفید و نیزچربی زیادآن ( شیر) باعث افزایش چربی بین عضلانی می شود که گوشت را لذیذ می کند. پرواربندی این گوساله به دو روش صورت می گیرد.گروهی گوساله های نوزاد را تا مدتی با شیر طبیعی و سپس شیر جانشین شونده را به تدریج جایگزین آن می کنند. گروهی دیگر از ابتداگوساله ها با شیر جانشین شونده تغذیه می کنند. برای سهولت کار بهتر است از گوساله های هم سن در سالن های مخصوص پرورش استفاده کنند این گوساله ها ممکن است از نژادهای مختلف بوده ولی بیشتر آنها را گوساله های نر نژاد شیری تشکیل می دهند

گوشت سفید و قرمز

گوشت مجموعه‌ای از بافت‌های عضلانی، پیوندی و استخوانی است. گوشت به عنوان یک ماده غذائی با ارزش پروتئینی بالا به چندین رده کلی تقسیم شده است: بطور کلی بزرگترین رده گوشت برحسب حجم مصرف، گوشت قرمز مانند گوشت گوسفند و گوساله میباشد، بعد از آن گوشت سفید از قبیل گوشت طیور و پرندگان اهلی مانند مرغ و بوقلمون که از نظر میزان مصرف در رده دوم قرار دارند و گوشت ماهی‌ها و دیگر آبزیان دریائی مانند میگو و خرچنگ در رده سوم قرار میگیرند.ارزش غذائی پروتئین گوشت (گوشت سفید و قرمز) نسبت به پروتئین گیاهی بیشتر است، چون مقدار زیادی از اسید آمینه های ضروری برای حفظ سلامتی بدن را داراست و به همین دلیل هم بیرون از یخچال خیلی زود فاسد می‌شود.چربی در گوشت معمولاً به دو صورت آشکار و پنهان دیده می‌شود که چربی گوشت قرمز بیش از گوشت سفید می‌باشد. پس برای کاهش دریافت چربی‌های اشباع تمام چربی گوشت را قبل از پخت بطور کامل جدا کنید.ویتامین‌های موجود در گوشت بیشتر از نوع ویتامین‌های گروه B می‌باشد و املاح گوشت بیشتر از نوع روی، آهن، سدیم، پتاسیم، منیزیوم، کلسیم و … می‌باشد.یکی از عوامل مؤثر در بالا بودن اهمیت غذائی گوشت، وجود املاح معدنی بخصوص روی و آهن در آن می‌باشد بطوریکه آهن موجود در گوشت قرمز بیش از گوشت سفید می‌باشد و بدن انسان آهن گوشت را تقریباً دو برابر بیشتر از آهن سایر مواد غذایی مثل گندم و سبزیجات جذب می‌کند و بدین وسیله از کم خونی جلوگیری می‌کند.

گوشت سفید بوقلمون

1- گوشت بوقلمون بدون پوست، طبیعتاً چربی اندکی داراست؛ معادل یک گرم چربی در هر سی گرم گوشت است. بنابراین، افرادی که باید غذاهای کم چرب بخورند، می توانند آن را میل کنند. 2- 150 گرم گوشت بوقلمون تقریباً نیمی از اسید فولیک ضروری روزانه را تأمین می کند. ضمناً منبع مفیدی از پروتئین، سلنیوم، روی، پتاسیم و ویتامین های B1، B3، B6 و B12 و اسید آمینه تریپتوفان به شمارمی آیند. 3- بوقلمون کلسترول بد خون را می کاهد، آرامش و سرحالی به وجود می آورد، از سرطان پیش گیری می کند، ترشح هورمون تستوسترون را می افزاید و دستگاه ایمنی را قوت می بخشد. گوشت سفید و بدون پوست بوقلمون، یک ماده ی غذایی پروتئین دار و کم چربی است. اشخاصی که باید خوراک های کم چرب بخورند، می توانند از بخش سفید گوشت بوقلمون میل کنند.

گوشت سفید ران گوساله

گوشت سفید یکی از انواع گوشت است که اصطلاحاً به گوشت ماکیانی چون مرغ، بوقلمون، بلدرچین، شترمرغ و در برخی منابع ماهی گفته می‌شود. در اصطلاح عامیانه، گوشت سفید به گوشتی گفته می‌شود که رنگش در مقایسه با گوشت قرمز روشن‌تر باشد.

تعبیر خواب گوشت سفید

خوردن گوشت جانوران درخواب بر چهار وجه است. اول: مال. دوم: میراث. سوم: توانگری. چهارم: مصیبت دیدن. گوشت هر جانوری که حال بود، دلیل بر مال حلال است و آن چه گوشت آن حرام بود. مال حرام است.

غذا با گوشت سفید

مواد لازم : برای 4 نفر سینه مرغ 1 عدد تخم مرغ 2 عدد زعفران یک چهارم ق چایخوری آبلیموی تازه یک چهارم ق چایخوری نمک به میزان لازم فلفل به میزان لازم پیاز 1 عدد برگ بو 2 عدد طرز تهیه : سینه مرغ را با برگ بو و پیاز و نمک بپزید . سپس آن را ریشه ریشه کنید و تخم مرغ ، زعفران ، آبلیمو و فلفل را به آن بزنید. روغن را در ماهی تابه داغ کنید و کوکو را در آن بریزید و سرخ کنید. حرارت باید ملایم باشد. موقع کشیدن ، دور کوکو را با گوجه فرنگی و سبزی تزئین کنید .

خوردن ماست با گوشت سفید

مضرات خوردن کباب به همراه ماست و دوغ رباطه ای مستقیم با کم خونی و کاهش جذب اهن دارد که در این بخش انواع کم خونی و نکات مربوط به ان را به اختصار خواهیم گفت.خوردن کباب جذب آهن موجود در گوشت ها در هر شرایطی خوب و بالاست. ویتامینC می تواند جذب آهن موجود در منابع غیرگوشتی مانند حبوبات، غلات، میوه های خشک یا سبزی های برگ سبز تیره را تا حدود 3 برابر افزایش دهد. تنها موردی که باعث ایجاد اختلال در جذب آهن می شود، مصرف لبنیات همراه با خوراکی های حاوی آهن است. «کم خونی انواع مختلفی دارد اما در همه آنها ما با کاهش میزان هموگلوبین خون مواجه هستیم که البته این مشکل باعث کاهش میزان اکسیژن رسانی به مغز و سایر اندام های بدن می شود. البته ما بیشتر با 3 نوع شایع از کم خونی ها، یعنی کم خونی ناشی از فقر آهن، کمبود اسید فولیک و کمبود ویتامین B12 سر و کار داریم.» مواد اولیه : سینه‌مرغ یک عدد پیاز یک عدد فلفل دلمه‌ای سبز نصف عدد آرد سویا دو قاشق غذاخوری زعفران نصف قاشق چایخوری زنجبیل تازه رنده شده یک قاشق مرباخوری آبلیمو به میزان لازم کره، نمک و فلفل به میزان لازم طرز تهیه: سینه‌مرغ را چرخ می‌کنیم. پیاز را رنده کرده آب آن را می‌گیریم و با گوشت مخلوط می‌کنیم. فلفل دلمه‌ای را ساطوری کرده به همراه نمک، فلفل و زنجبیل به گوشت افزوده و ورز می‌دهیم. مقدار کمی از زعفران دم کرده و آرد سویا را نیز می‌افزاییم و مجددا به ورز دادن ادامه می‌دهیم. مواد را داخل یخچال به مدت دو ساعت قرار می‌دهیم تا مزه‌دار شود. قسمت گریل فر را روشن می‌‌کنیم تا داخل فر گرم شود، سپس درون سینی فر فویل کشیده و گوشت را روی آن پهن می‌کنیم تا صاف و یک‌دست شود. با کمک قلم‌مو روی مواد زعفران مالیده و با کاردک روی گوشت خطوطی را به شکل دلخواه ایجاد می‌کنیم. البته قبل از این‌که سینی را داخل فر بگذاریم کره را تکه‌تکه کرده و روی مواد قرار می‌دهیم. سینی را در بالاترین طبقه فر به مدت 15 دقیقه می‌‌گذاریم نکتــه: در صورت نداشتن چرخ گوشت، گوشت یخ زده را تکه تکه کرده و ساطوری می‌کنیم.

فواید گوشت سفید

همه گوشت‌ها، چه سفید و چه قرمز، منبع غنی‌ پروتئین هستند که در طول دوران رشد و ترمیم، به ویژه در کودکی و بلوغ و سالمندی به آن نیاز داریم. هر 100 گرم از گوشت مرغ حدود 190 کیلوکالری انرژی دارد و میزان کلسترول آن 89 میلی‌گرم است که در مقایسه با گوشت قرمز، بسیار کم است. میزان پروتئین گوشت مرغ در مقایسه با گوشت گاو یکسان است، اما انرژی دریافتی از آن به علت داشتن چربی پایین‌تر، به مراتب کمتر است. فراموش نکنید مصرف قسمت‌های چرب مرغ مانند ران و بال برای افراد دارای کلسترول بالا مضر است و مصرف گوشت سینه برای آنها بهتر است، چون گوشت این قسمت اگرچه سفت‌تر است، اما کلسترول کمتری دارد. گوشت مرغ از جمله گوشت‌هایی است که برای هیچ‌کس منع مصرف ندارد و تقریبا به تمامی گروه‌های سنی توصیه می‌شود.

گوشت سفید

گوشت بوقلمون نسبت به گوشت قرمز و گوشت مرغ و بلدرچین، کالری کمتری دارد. علت آن هم مقدار چربی کمتر آن نسبت به سایر گوشت‌ها، حتی گوشت مرغ است. کلسترول گوشت بوقلمون هم در مقایسه با گوشت مرغ و گوشت قرمز بسیار کمتر است. گوشت مرغ یکی از انواع گوشت سفید است که توسط اکثر افراد مصرف می شود. اما بد نیست بدانید که گوشت سایر پرندگان هم ارزش غذایی بالایی دارد و گنجاندن آنها در برنامه‌ غذایی روزمره مفید است.

خواص گوشت سفید

ارزش غذایی گوشت بلدرچین تقریبا مشابه گوشت مرغ است و مقدار ویتامین‌ها و روی موجود در این گوشت، آن را ارزشمند می سازد. گوشت بلدرچین حاوی مقدار مناسبی ویتامین های B5 و B3 است که در ترمیم بافت نقش مهمی دارند. خوشبختانه گوشت این پرنده، کلسترول کمی دارد و چربی کلی آن نیز پایین است، لذا افراد در هر گروه سنی می‌توانند از آن استفاده کنند. نکته مهمی که باید به آن اشاره کنم این است که مصرف تمامی انواع گوشت‌ها، چه قرمز و چه سفید، برای افرادی که بیماری نقرس دارند، یعنی میزان اسیداوریک خون آنها بالاست، باید تا حد مشخصی محدود شود، یعنی گوشت بلدرچین نیز برای آنها مضر است، اما مصرف آن به سایر افراد، به ویژه بعد از عمل جراحی، توصیه می‌شود.

تشخیص گوشت سفید تازه

به این دلیل که مرغ رایج‌ترین گوشت سفید مصرفی در بین مردم است، شناسایی گوشت سالم و تازه آن هم دارای اهمیت ویژه‌ای است. اولین علامت در سلامت گوشت مرغ توجه به ظاهر و پوست آن می‌باشد که باید عاری از هرگونه خون مردگی یا کبودی بوده و صاف، براق و یکدست باشد. قسمت شکمی مرغ تازه نباید بوی گندیدگی و تعفن دهد. رنگ گوشت مرغ باید به رنگ زرد کهربایی باشد

ارزش غذایی گوشت سفید

در هر ۱۰۰ گرم گوشت مرغ، حدود ۱۹۰ کیلو کالری انرژی و ۸۹ میلی‌گرم کلسترول دارد که در مقایسه با گوشت قرمز میزان کلسترولش کمتر است. در هر ۱۰۰ گرم گوشت بوقلمون ۱۳ درصد چربی و ۲۷ درصد پروتیین موجود است. در این مقدار ۹٫۲ میلی‌گرم روی و ۹٫۱ میلی‌گرم آهن وجود دارد.

بیشتر بخوانید : گوشت قرمز چیست